Sunday 16 December 2012

"Di antara kiri dan kanan.."

Kata seorang teman: 
"dalam hidup ne, kalau kita berada di dua persimpangan jalan,
dan tak tahu jalan yang mana satu harus dipilih, 
maka teruskan melangkah ke hadapan dgn mbina satu jalan yang baru.. [MSH, 2012] 


mungkin ada yang bersetuju, mungkin juga tidak..
terpulang kpd individu untuk memilih..
sebab kata seorang teman juga:
"life is about making decisions"

tapi bila ditanya pada diri sendiri..
aku juga pernah berada di persimpangan jalan itu..
dan tanpa aku sedar, aku sebenarnya telah memilih
untuk membina jalan yang baru
bila mana aku tidak memilih, di antara jalan yang ada di kiri atau di kanan..
aku bukan tidak berfikir dalam menentukan arah yang ingin dituju
cuma bagi aku,
kadang kala tak semua perkara yang terjadi dalam dunia ini
kita perlu persoalkan kenapa, bagaimana dan mengapa
ada masanya, adalah perlu untuk kita percaya pada takdir
yang sememangnya sudah ditetapkan pada setiap individu dengan cerita yang tersendiri
tapi itu bukan bererti aku berkata bhw kita hanya perlu berserah tanpa sebarang berusaha
masing2 sudah cukup dewasa bukan, untuk menilai dan memilih?

jadi, teruskan langkah ke hadapan tanpa perlu menoleh 
antara dua persimpangan yang sudah jauh tertinggal di belakang kamu..
kerana jalan yang terbentang di hadapan kamu itu kini
adalah pasti :) 

Credit to: Google [tidak semua kegelapan itu kelam, tidak semua yang pekat itu malam]

2 comments: