Wednesday 28 May 2014

Terima kasih *CIKGU*

Diajukan dengan soalan yang berbeza, tapi membawa kepada jawapan yang sama.
Soalan yang mampu membuat aku sebak, namun jawapan yang aku berikan juga adalah jawapan yang pada aku, jujur, ikhlas dari hati aku. Hati aku.

kalau aku berkata aku takut untuk hidup susah, mesti ada yang melihat aku pentingkan kesenangan.
Tapi itulah jawapan yang aku beri, setiap kali aku diajukan dengan soalan seumpama itu.
Untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik pada masa hadapan yang memotivasikan aku untuk berusaha ke tahap ini. 
Sebab kalau boleh, insyaAllah boleh dengan izin Allah..
semahu-mahunya aku tak nak lagi hadapi masa yang pernah aku lalui dulu.
Kehidupan semasa kecil, yang tidaklah sesukar mana, tapi aku tetap merasa kesusahan itu.

Alhamdulillah, kesusahan yang membuatkan aku sedar, untuk mengubah nasib diri tidak lain tidak bukan semuanya terletak pada diri sendiri.

"terima kasih buat ibu bapa aku, sebab membesarkan aku tidak terus dengan kesenangan.
dan disebabkan itu juga, harapan aku moga2 aku mampu untuk menghargai dan berasa syukur untuk setiap yang aku ada"

aku sesekali tidak pernah memandang rendah pada ibu bapa aku yang mungkin pada zahirnya tidak mempunyai pendidikan yang tinggi seperti mana kebanyakan orang punya ibu bapa.
tetapi pada aku mereka adalah cikgu yang terbaik dalam mengajar aku ilmu tentang HIDUP..
terima kasih Allah..
aku bersyukur akan kurniaan ini.
dengan menjadikan mereka contoh,  aku sematkan dalam hati untuk aku teruskan perjalanan hidup ni.
dan adalah menjadi tanggungjawab aku untuk mengubah kehidupan mereka dengan upaya yang aku mampu.
dengan apa?
tidak lain tidak bukan dengan pendidikan.

setakat ini, itu saja yang aku lihat aku mampu lakukan untuk aku ubah kehidupan. mengubah masa depan yang lebih baik.



"aku melihat kekecewaan itu,
dengan pandangan yang cukup hiba,
aku tak mampu menuturkan sebarang kata,
buat mengubati rasa kecewa itu,
duhai hatinya,
janganlah dibiarkan rasa itu meresap di hati,
kasihanilah sekeping hati itu,
sudah terlalu banyak rasa yang dipendam,
lepaskanlah,
bebaskanlah,
semua rasa itu dari segenap sudut hatinya..
berat mata aku yang memandang,
aku mengerti berat juga bahunya yang menggalas,
berikanlah aku semua rasa itu,
andai itu mampu melukiskan senyuman diwajahnya.
andai itu mampu menghapuskan duka dihatinya.
izinkan aku memikul beban itu
tidak mengapa andai yang sakit itu hati aku
asalkan saja bukan hati dia...."



p/s: okay kembali kepada mood serantau : berpacaran sama tesis =)
      *np: bila bunga dipetik orang*

No comments:

Post a Comment